joi, 2 aprilie 2015

Strada A - a caminului MI

1941

Este paralela cu Bulevardul Ferdinand.
Intre Caminului si Ferdinand se afla un parc, din care a ramas actualul parc "Titus Ozon".
Dupa 1960 s-au construit blocurile cu 4 etaje care incadreaza caminul MI, apoi cele 3 blocuri din
bd. Garii Obor, in locul stadionului "Unirea Tricolor", in aliniament cu actuala scoala Ferdinand I,
fost liceu 33 si, se pare, scoala de meserii.
Apoi cele 4 blocuri, T1-T4, cu 10 etaje - "bastioanele" "zidului" cu P+4 etaje.
In T-uri stateau mai multi prieteni precum Gabi Sfetcu. Cu Gabi prindeam fluturi pentru insectar.
Acestia trageau la florile de "lemn cainesc", arbusti de pe latura vestica a Caminului MI.

Dupa cum se vede in planul din 1911, strada se numea strada Zidurilor, continuare a actualei
strazi Zidurilor. Strada mergea drept la gara Obor. Inainte sa fie gara strada continua, numele
actual fiind "Ziduri intre vii". Conform informatiei din cartea lui Alexandru Ofrim,
"Strazi vechi din Bucurestiul de azi", informatie luata din diverese surse bibiografice, strada
Zidurilor ducea catre ruinele unei curti voievodale atribuite lui Matei Basarab. Acest drum trecea
printre vii, catre aceste ziduri masive care mai existau si in 1940.
Este adevarat ca acum doar inceputul strazii Caminului coincide cu cel al strazii vechi.

Pe dreapta Blocurile F4-F3-F2-F1 - Str. Caminului 14-16-18-20


Blocurile de pe stanga T1-T2-T3-T4 - Bd. Ferdinand 174-176-178-180.
Vis-a-vis de aceste blocuri, pe bd. Ferdinand, de afla IDEB si unitatea de pompieri.


Caminul MI. Aici locuiau mai multi prieteni, printre care George si Otilia Voicu. Nr. 22-24.
Zilele trecute am comandat un taxi, l-am ghidat pe domnul prin parculetzul de la Constantin Georgian si pe Spatar Milescu - adica pe "scurtatura" Miresmei. Domnul mi-a zis ca nu este nevoie, ca stie
locurile, fiindca aici s-a nascut. Am facut cunostinta cu dl. Mircea Bivolan, nascut in aceasta cladire.
Ii stie pe toti din zona. A jucat fotbal la o echipa din Voivodina, iar acum locuieste pe strada Amiral Murgescu, unde era "Paine", la statia lui 14. L-am intrebat si de bona Antoniei,
Magda Tomita (1948-2011), "a treia" bunica a ei. Magda a locuit in blocul urmator, vecina cu nea Vlaicu gradinarul. Mama ei, "mamaie", locuieste in continuare acolo.




Dupa Caminul MI urmeaza blcul cu 4 etaje arcuit, cu gang la strada Amiral Murgescu.
D5-D4-D3-D2-D1, str. Caminului 26-28-30-32-34.

Sunt case in prima parte a strazii (numere mici), construite pe parcelarea din 1921.
Dupa 1989 pe strada a aparut o sala de lupte si, in ultimii ani, restaurantul "Davvero", la nr. 11.
Restaurant Davvero - link !


Lipita de nr. 13 - casa cu acoperis "ciuperca" - colt cu str. C - Eufrosin Poteca nr. 4


Chiar la coltul cu soseaua Pantelimon sta colegul meu de la scoala 56, Ionut Plesa.
Aici statea si fratele lui, Stefan.



Mai multe fotografii din 1974, cu multumiri autorului ei, il caut sa-i citez numele si site-ul
Impresionant, cu 40 de ani in urma... Copacul a vazut multe !


Ionut zis Iutz era coleg la clasa D cu George de pe Constantin Georgian, la dna. Curavale.
Un mare prieten al celor 2 este Laurentziu, zis Fasole, acum Laurentziu punct.
Eu eram la clasa A, la dna. Popescu.

Lipita de casa lui era terasa "Brates", loc de popas pentru cei in tranzit si de intalnire pentru consumatori. Acum este o cladire cu spatii comerciale, cam fara clienti.
Vis-a-vis, pe diagonala fata de celebra terasa, era farmacia 30, mutata apoi pe Pantelimon.


Un cunoscut a cumparat pe aceasta strada casa nr. 5 cu o curte laterala cat un loc de casa (nr.3)
Vanzatorul i-a dat de inteles ca ar fi si acel teren al casei, sau poate "al nimanui".
In final a aparut o alta casa...


Pe numarul casei 5 apare denumirea veche, str. General Tatarescu.


La intrare pe strada, pe dreapta, se construieste ceva.


Pe locul noii constructii de la Pantelimon au fost 2 case populate de niste persoane.
Cineva le-a cumparat si le-a demolat. Vroia sa faca 9 etaje, dar cine construieste acum nu s-a
mai dus atat de sus. Urbanistic ar fi fost groaznic.

Urmeaza o casa renovata, foarte interesanta, nr. 4, lipita de
Academia de lupte Ciprian Sora, nr. 6.


Apoi doua case cuplate la calcan, 10 & 8 - spre dreapta


Vis-a-vis, pe Pantelimon colt cu Ritmului, se afla alimentara "Beashca".


Multumesc autorului acestei fotografii extraordinare din 1974:


Pe Pantelimon colt cu Zidurilor era o terasa unde m-am intalnit cu fosti colegi de la Comtec 2000.
Tot pe partea aceea erau "Geamuri-Oglinzi".


Piata Obor este la o statie departare.

18 comentarii:

  1. Foarte emotionant. Am locuit pe Caminului, din 1961 pana in 1980. In blocul cu patru etaje, la numarul 20, intre cele doua "bastioane" (initial parcul, apoi o nesuferita de betoniera). Am invatat la scoala 46, intai pe Avrig, apoi pe drumul catre Piata Obor. Colegii mei erau din casele de pe strazile cartierului. Pe Caminului, in casa frumos renovata, lipita de actuala scoala de lupte, locuia colegul meu de clasa Mirel Popescu. Pe Eufrosin Poteca, locuia invatatoarea noastra, doamna Nistor. Acolo am trait 20 de ani, pana cand m-am mutat undeva in apropiere, desi aveam mai multe alegeri. Si tot acolo s-a nascut fiul meu, alaturi de care, timp de doi ani, am cunoscut si mai bine strazile cartierului. Liana Ionescu (pe atunci, Radulescu)

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Te pup Liana! Sunt Silvia Ioancea. Am fost vecini de scara. Stateam la etajul 3. Mama mea te invata sa tricotezi. Frumoase vremuri!

      Ștergere
    2. Bună seara, am ajuns la pagina dvs. pentru că doresc să cumpăr o locuință în clădirea din str. Căminului 22-24. Am văzut că pe acest blog dvs. numiți acea clădire „Căminul MI”. MI vine de la Ministerul de Interne sau de la ce? Mai aveți și alte informații despre istoricul acestui imobil? Tot ce am putut afla despre el e că a fost construit în 1932 și că e încadrat în clasa de risc seismic 2. Vă mulțumesc anticipat pentru orice răspuns. Teodor

      Ștergere
  2. Multumesc Liana pentru comentariul tau. Toate articolele din blog sunt in constructie.
    Te rog sa mai treci pe la mine, vei gasi alte detalii. Ideea mea este sa intreb diversi vecini daca au ceva legat de trecutul cartierului - fotografii, documente. Plus fapte de vitejie care trebuie consemnate. Multi prieteni au plecat din tara. Sper sa-mi gaseasca pagina. Sa ne aducem aminte impreuna de copilaria noastra.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Aseara, fiind emotionata de pagina, am gresit numarul adresei (20 este numarul apartamentului). Corect: Caminului, 16, bl. F3, sc. 7, et. 4, ap. 20. Scara si deci apartamentul sunt situate intre primele doua "bastioane". Am multe amintiri personale si fotografii. Nu prea am cunostinta de fapte de vitejie, dar m-as bucura sa pot contribui catusi de putin la scrierea acestei pagini. Nu stapanesc comunicarea pe blog. Am incercat sa ma conectez cu o adresa de e-mail, dar nu am reusit. Pot sa dau o adresa institutionala (de profesor la SNSPA), ca tot e publica: liana.ionescu@comunicare.ro

      Ștergere
  3. Am fost foarte emotionata aseara, cand am descoperit pagina, si am gresit in adresa numarul strazii (20 e numarul apartamentului). Corect: Str. Caminului 16, bloc F3, scara 7, etaj 4, ap. 20. Scara, si deci apartamentul, erau situate intre primele doua "bastioane". Am multe amintiri. Fireste, si multe poze. Imi face placere sa contribui, cat de putin, la imbogatirea acestei pagini. Interesant (coincidenta!?) ca in ultimele luni m-am tot gandit sa merg din nou pe acele strazi si la vara, cand vor veni nepotii in tara, sa sun la usa apartamentului si sa le arat unde a stat tatal lor pana la 2 ani. Nu stapanesc comunicarea pe blog. Am vrut sa ma loghez cu o adresa de e-mail, dar n- am reusit. Pot s-o dau acum pe cea institutionala (de profesor la SNSPA), ca tot e publica: liana.ionescu@comunicare.ro

    RăspundețiȘtergere
  4. Acest comentariu a fost eliminat de autor.

    RăspundețiȘtergere
  5. Acest comentariu a fost eliminat de autor.

    RăspundețiȘtergere
  6. Chiar daca in 2018, multumesc pentru postarile despre strada si cartierul care mi-au purtat copilaria! Aici m-am nascut, in blocul F3, str, Caminului 16. Am invatat la Scoala 46,din Obor, si da, a fost o scoala de meserii, cu un istoric aparte, apoi a fost mutata in sos, Iancului.Am toti colegii de scoala in acele blocuri, cele mai frumoase amintiri, si uneori dau un ocol pe acele strazi, in drum spre casa. Acolo locuieste invatatoarea mea,dna Dobre locuia si celebra dna Iancu,profesoara de desen, si dna doctor Petcu, cea care a vegheat sanatatea copiilor vizitandu-i acasa de cate ori era nevoie. Acolo ne-a prins cutremurul din 77, si tot acolo am inca, cei mai buni prieteni! Numele meu e Silvia, si poate ne si cunoastem!Multumesc!

    RăspundețiȘtergere
  7. Ce stiti despre blocul de patru etaje de la nr. 129, bulevardul FerdinandI.

    RăspundețiȘtergere
  8. Oh, Tempora! Oh, Mores! Şi eu, tot pe str. Căminului, la nr 16, bloc F3, Scara 8, etaj IV, aprt. 37, cu vedere pe spatele blocului. Eram un tip şaten, slăbuş, cu ochii verzi... Ion Bogdan Martin, dar atunci mi se spunea "Nelu"! Nu am suferit niciodată acest diminutiv! Da, vremuri frumoase, ca tot ce înseamnă copilăria. Am mii şi mii de amintiri, dar am să pomenesc numele câtorva prieteni buni şi vecini simpatici. Povestea cineva aici despre doamna învăţătoare Dobre, da, stă încă acolo, la etajul I, are 93 de ani, cu fiul domniei sale am fost prieten şi coleg de clasă la şcoala 46, avându-l drrept "dirig" pe proful de "mate" George Cătălin Dumitrescu, cunoscut drpet... "Milimetru"! Ziceam să pomenesc cţteva nume, amintiri dragi, de pe scara 8, mai întâi: Nicoleta, la parter, la etajul I, erau Cristi (Dobre), Iulian Coman, Grigoreata (SUA) şi Aurel Culea, la etajul II, "Gigi" Florin Matache (scriitor), cel mai bun prieten al meu din copilărie şi până în prezent, astăzi a fost chiar ziua sa de naştere, Gigi a mai avut un frate Doru, un om senzaţional, pe care l-am pierdut acum doi ani (Of, Doamne!") şi maqi are o soră, mult mai tânără, Liliana, vav de ei, au locuit fgraţii Ioana şi Dan Chiriţă. Ioana s-a călugărit alături de fiul său, călugăr la Schitul Brădet (Argeş); la etajul 4 au mai locuit fraţii Brumă, dar s-au mutat foarte repede. La scara 7 au locuit Bebe şi Silvia Ioancea, nişte copii minunaţi, cu care mă jucam adesea, fraţii Mireala şi paul Gâscă, fraţii Anca şi Adrian Enache (Dumnezeu să-l ierte că a avut multe păcate!), iar la etajul 4, pe spate Doina Olteanu, fostă colegă de clasă cu mine şi Camelia... Camelia! La scara 6, la etajul 1, Mireal Vasilache şi prietenul meu Relu, etajul 2, Mariana Stuparu şi sora sa mai mică Bianca, la etajul 3 două surori foarte deştepte şi cuminţi, una se numea Doina (parcă!) şi, tot la etajul 3, fostul meu coleg de joacă şi de clasă Silviu Belivacă (Dumnezeu să-l ierte!)... Apoi, la scara V o foartte frumoasă fată, pe nume Tatiana, care mai târziu s-a sinucis, aruncându-se de la palierul unui bloc de pe strada Elev Ştefănescu (Of, Doamne, de ce?!)Pe urmă, la celelalte scări, erau vecini cu care nu prea soc, amintiri frumoase, unele dintre ele, le-am prins între două coperţilaizam, ne salutam şi cam atât, nume: Luci - Pătrăţică, scara 9, Ţaie, Florică, Nae, Nela, Garoafa etc! Scara 10: Emil, Florenţa, Gigi, Romeo (cânta la chitară) ş.a. Spre capătul dinspre fostul Cămin MI, de unde şi numele străzii, mai erau: Gogu, Gore, "Balenuţa", "Foca", "Capac"... După poreccle, căci altfel... Vav, la T1, aveam prieteni şi colegi de clasă: Neluţu, Tot Herşcovici (emigrat), Ancuţa (Canada) Dudu şi Iolanda Herşcovici (Canada). Mama mea încă mai locuieşte în F 3. Unele dintre povestirile/întâmplările copilăriei le-am publicat într-un volum de proză scurtă. Una dintre cărţi numindu-se chiar "Undeva, între Gara de Est şi Piaţa Obor". Ah, mai erau Bogdan paraipan, la scara 6, parter, Nataşa şi Tuţi! Poate mai sunt nume pe care le-am uitat, iertare! Trecerea timpului estompează. Mă bucur că am dat peste acest site! Vă salut şi vă îmbrăţişez pe toţi. Cu mult drag şi deferenţă. Mă găsiţi pe fb - Martin Bogdan.

    RăspundețiȘtergere
  9. Îmi cer scuze, din greşeală, mintea mi-a luat-o un pic înainte (cinstit, m-am emoţionat), am scris şi nu am mai corectat! Sper să fi fost lizibil, cât de cât!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Ma bucur din tot sufletul ca ai scris, ca ai aparut !
      Sunt Silvia Ioancea si te imbratisez cu drag!

      Ștergere
  10. Bine, sanatos, multumesc de intrebsre! Am sa ii povestesc ca am vesti de la tine, cand ne vom intalni!

    RăspundețiȘtergere
  11. Si iata imprevizibilul vietii: La sfarsitul anului trecut, cautam sa-mi cumpar un apartament. Greu de gasit! Cand prea mic, cand prea departe, cand fara acte in regula... O simpla vizita de suflet, ca de sarbatori, la fostii vecini, familia Macadon, mi-a adus noua casa, in care deja m-am mutat. Am auzit de un apartament de vanzare, fix pe scara 7,unde am copilarit, doar ca un etaj mai sus. Si cum, intotdeauna am trait cu nostalgia acestui loc, am acceptat cu placere! Am imbratisat energia locului cu dragul copilariei si al revederii, cu bucuria intalnirii cu cei cunoscuti! Nu mi-a trecut prin gand secunda in care viata ma va intoarce pe strada copilariei, dar sunt recunoscatoare pentru aceasta!

    RăspundețiȘtergere
  12. Si iata imprevizibilul vietii: La sfarsitul anului trecut, cautam sa-mi cumpar un apartament. Greu de gasit! Cand prea mic, cand prea departe, cand fara acte in regula... O simpla vizita de suflet, ca de sarbatori, la fostii vecini, familia Macadon, mi-a adus noua casa, in care deja m-am mutat. Am auzit de un apartament de vanzare, fix pe scara 7,unde am copilarit, doar ca un etaj mai sus. Si cum, intotdeauna am trait cu nostalgia acestui loc, am acceptat cu placere! Am imbratisat energia locului cu dragul copilariei si al revederii, cu bucuria intalnirii cu cei cunoscuti! Nu mi-a trecut prin gand secunda in care viata ma va intoarce pe strada copilariei, dar sunt recunoscatoare pentru aceasta!

    RăspundețiȘtergere