joi, 2 aprilie 2015

Satul meu infiintat in 1921

Zona protejata 62 - Baicului. Aceasta este denumirea oficiala, dar parcelarea s-a numit in anii
interbelici "Ferdinand". Planul din 1921 se numeste "parcelarea terenului comunal Obor atribuit
demobilizatilor improprietariti conform legii de improprietarire din 1921".
I se zice parcelare Baicului deoarece Ferdinand Intregitorul a fost rege si astfel era un nume "necorespunzator". Baicului este o limita georgrafica si s-a considerat cel mai inspirat nume.
Strada Baicului ajunge intr-o alta parcelare, numita cartierul "Electronicii", fosta "industriala".
In hartile recente ale Bucurestiului cartierul nostru se numeste "Baicului". N-am auzit vreun vecin
sa spuna acest lucru, dar oficial asa-i zice. Parcelare Obor este ok, dar clar si corect e Ferdinand.



Parcelarea Ferdinand-Obor este la capatul bulevardului Ferdinand, care incepe la rondul de la
Izvorul Rece, din fata bisericii grecesti si a ambasadei Greciei. Din acelasi loc incepe si
bulevardul Pache Protopopescu. In acest punct se ajunge din centru, de la Universitate mergand
pe bulevardul Carol. De la Gara de Nord la Gara Obor este linia de troleibuz 85.
Revenind la rondul unde incepe bd. Ferdinand, trecem pe la Foisorul de Foc, apoi pe langa liceul
Iulia Hasdeu, sos. Pantelimon intersectia spre Piata Obor, trecem pe langa IDEB si unitatea
de pompieri si ajungem la Gara Obor si la capatul bulevardului Garii Obor, la scoala 64.
Intersectiile Ferdinand-Mihai Bravu urmata de Ferdinand-Ritmului-Avrig sunt destul de dificile,
in special pe sensul spre oras, la ore de varf.

bd. Ferdinand spre centru. Liceul "Iulia Hasdeu" si "Foisorul de Foc" pe dreapta.
Un paienjenish de linii de contact si de cabluri.




Carte postala distribuita pe Facebook de Radu Ovidiu. Multumesc.


Pe bulevardul Ferdinand, pe partea stanga, de la intersectia cu strada Avrig si Zidurilor pana la
IDEB sunt doua blocuri lungi cu 4 etaje, pereche cu cele de pe strada Caminului.
Si pe aici am avut ceva prieteni in copilarie.

Strazi, numere, case - link foarte interesant !!!


Un articol pe care l-a gasit Bogdan:

Un cartier cu sansa - link articol din 2011 ! L-am citit dupa ce am inceput acest proiect.
Si continuarea:

Autorul a stat de vorba cu crainicul Ion Ghitulescu.
De pe Biblioteca Digitala a Bucurestilor s-a folosit articolul din Realitatea Ilustrata 495/1936.
Pun si eu articolul din revista, cu dimensiunea la care se poate citi.
Se poate lua articolul original cautand "Realitatea Ilustrata 495". Urmeaza 4 capturi de ecran.


Imagine din satelit. Dupa cel de-al patrulea Turn se vede acoperisul ciuperca din foto 1936.
Si Caminul MI, amintit in articol. A mai ramas ceva din "cea mai vasta peluza".
Aceasta imagine este "pereche" cu macheta de sistematizare din 1960 din articolul lui Ando:


Se regasesc si alte obiective, cum ar fi Strandul Obor. Bufetul expres nu s-a facut.
Lipsesc cele 4 turnuri, construite in 1967.


M-am nascut pe strada B, locuiesc pe strada C. Fratele meu locuieste pe strada G.
Inainte de primul razboi mondial terenul apartinea lui B. Klaesi. (Bellis Clesy).
La mijlocul secolului XIX aici erau viile beizadelei Grigorie Dimitrie Ghica.
Drumul la vie este strada A. Zona larga este acum str. Zidurilor sus si str. Ritmului jos.
Strada A se numeste acum str. Caminului (MI)


Biserica parohiala "Sfintii Constantin si Elena" sau "Popa Lazar" a aparut dupa 1850.


Gara Obor a aparut odata cu calea ferata Obor-Oltenita.
Atunci s-au expropriat locuri de casa din parcelarea Voinescu si din proprietatea Klaesi.
Asa arata zona in 1911:



Harta 1914. Legenda: 141 - gara Obor, 140 - moara Popovici, 142 - fabrica de sapun Stella.
Pozitia "garii" nu este ce actuala. Comparati cu harta de mai sus. In rest strazile sunt la fel.


Parcelarea din 1921:


Planul din 1926 - nu sunt inca strazile din parcelare, seamana cu 1911 (la Sud de gara Obor)


Suprapunere planuri 1911-1991. Actuala str. Zidurilor este cea veche. Dupa intersectia cu
sos. Pantelimon mergea direct la gara. Acum este str. Caminului, paralela cu actualul bd. Ferdinand.
Bd. Ferdinand vechi este actuala str. Ritmului. Bd. Ferdinand actual este o linie dreapta de la
liceul Iulia Hasdeu (fostul Obor) pana la Gara Obor.



Harta 1934. Din albumul dlui. Buzoianu, cu multumiri.


Aceasta harta are niste amanunte interesante. Sunt date numerele strazilor, la capetele lor.
Pe baza planului actual si al celui original de parcelare am numarat parcelele.

Strada B - Spatar Milescu avea numerele 1-69 & 2-62. Acum lipsesc numerele 1,2,3. Total 66.
Strada C - Eufrosin Poteca avea numerele 1-45 & 2-46. Lipsesc 1, 41-45, 46. Total 40 parcele.
Strada D - Miresmei (pana in 1964 pictor Andreescu, pt. cine cauta adresa veche). 4 parcele.
Strada E - Constantin Georgian (incl.scuarul Brailoiu -parculetz) 1-33 & 2-26. 33 parcele.
Strada F - Nifon Balasescu 1-21 & 2-34. Partea impara este bloc Caminului. 19 parcele.
Strada G - Amiral Murgescu 1-31 & 2-24. Lipsesc 1-3 (bloc !), 24, 29, 31. Au ramas 19 parcele.

Ar mai fi parcelele de pe Caminului si de pe Ferdinand, care fac parte din aceasta parcelare.
Par sa fi fost cca. 215 parcele in parcelarea initiala, din care au ramas 181.
Cu alte cuvinte"satul" nostru a avut initial cca. 200 de case.
Dupa 1960 au aparut blocurile de pe Caminului, Ferdinand si bd. Garii Obor.
Acestea au redus suprafata verde de la limita nordica a cartierului.
Apoi, dupa 1970, cele din sos. Pantelimon, limita sudica a cartierului.

Harta 1938, cu multumiri sursei, nu mai stiu exact de unde am luat-o. Foarte interesanta.
Apare tramvaiul 24 care facea legatura intre Gara Obor si Gara de Nord, autobuzul 46 care mergea
pe Amiral Murgescu la gara Obor. Tramvaiul 14 mergea pe Iancului, capat la Electroaparataj.
Imi aduc aminte de calea ferata Obor-Oltenita care taia Pantelimonul la Electroaparataj.


Adresa parcelarii in 1941


Plan 1962:


Plan 1982:


Strada B in anii '80. IMS, Dacia 1300, Moskvici, Lada, Skoda 1000, VW broasca



Panorame  spre Vest - spre Liceul Iulia Hasdeu



Spre Iulia Hasdeu. Se vede Intercontinentalul.




Spre Nord - caminul MI interbelic



Spre NE - Gara Obor



In "sat" s-au construit case interbelice cu arhitecturi diverse.
Dupa 1945 "rezervatia" de arhitectura a fost inconjurata cu "ziduri" - un arc de 4 etaje spre N - NE, cu 4 "bastioane" cu 10 etaje (T-urile), cu "unitatea de paza" MI, alte 3 "bastioane" cu vreo 8 etaje spre NE si zid de 10 etaje spre Est (Baicului) si zid de 10 etaje spre Sud (sos. Pantelimon).
Copacii au fost plantati in perioada interbelica, tei si artari, ajungand o oaza verde.

Instalatia de canalizare este de o varsta cu cartierul.
Am gasit acest capac de canal din 1927:


Dupa demolarea caselor de pe soseaua Pantelimon  s-au construit blocuri cu 10 etaje.
Au ramas cateva cladiri si case vechi. La intersectia Pantelimon-Ritmuluise afla fostul magazin
Alimentara "Beashca". Era unul din locurile unde ma trimeteau ai mei la cumparaturi.
Foto la strada A. Au ramas pe Ritmului 2 case frumoase pe stanga, spre oras:


Pe partea stanga a soselei Pantelimon, numere impare, s-au pastrat cateva locuri de casa la
"umbra" blocurilor. De exemplu - un centru de colectare materiale si o sala de fitness:


Aici ajung PET-urile recuperate de la gunoi, fier vechi si alte metale.
Urmeaza restaurantul turcesc, se zice cel mai bun din Bucuresti, Efendi market, banci,
Shop&Go si altele:


Vis-a-vis este strada Magura Vulturului, legatura cu soseaua Iancului si cu Vatra Luminoasa.
Pe stanga era o frizerie, iar pe dreapta este un magazin Profi. La URA este paine (pe stanga).


Pe Pantelimon urmeaza doua case, incluse in parcelarea Ferdinand-Obor:

55

57

Pe o alee de bloc se poate ajunge pe Spatar Milescu si Eufrosin Poteca


La capatul parcelarii, in dreptul statiei tramvaiului 14 spre fostul "Electroaparataj" se afla
cimitirul armenesc:



Mai inainte, pe stanga, este biserica si cimitirul Capra, la strada Fanatnica.
La urmatoarea statie de tramvai se ajunge la intersectia cu soseaua Iancului si bulevardul
Pierre de Coubertin (Marele Stadion), catre Stadionul National.
In intersectie se afla benzinaria OMV, Megamall si Kaufland. Kaufland este pe locul fostei
hale Pantelimon, iar Megamall pe locul fostului "Electroaparataj", unde am facut si eu practica.


Soseaua Pantelimon era taiata de calea ferata Obor-Oltenita, care continua prin stanga actualului
Kaufland, apoi traversa bd. Chisinau si ajungea la Gara Titan si asa mai departe.
Aceasta cale ferata s-a facut la inceputul secolului XX si a necesitat exproprieri. La Arhivele
centrale am studiat planul de expropriere, care a afectat terenul strabunicului meu,
Vasile Ilie, Bâtu Vasile din Tanganu ! Al doilea teren al lui a fost afectat de soseaua 301,
Pantelimon- Budesti-Oltenita. Tot la arhive am gasit si planul acestei sosele - inceputul sec. XX.

Tanganu-Fundeni - link catre o cercetare genealogica si mai mult decat atat !


Un comentariu: